انتشار کتاب “ارتباطات و روابط‌عمومی: دیدگاهها و راهبردها- دکتر حسن بشیر”

انتشار کتاب “ارتباطات و روابط‌عمومی: دیدگاهها و راهبردها- دکتر حسن بشیر”

ارتباطات و روابط عمومی

دیدگاهها و راهبردها

دکتر حسن بشیر

 فهرست مطالب

ارتباطات: دیدگاه ها و راهبردها

مقدمه

بخش اول: سواد رسانه ای

۱-سواد رسانه‌يي جامعه كمرنگ است؟ ایسنا- شنبه ۲۲ اسفندماه ۱۳۸۸  

۲-عدم توجه به سواد رسانه اي در ايران. شارا- سه شنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۹۳

۳-۱۰ سوال درباره سواد رسانه‌ای. همشهری آنلاین- جمعه ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۴     

۴-یادداشت «سواد رسانه‌ای» دافع هرز‌نامه‌های مجازی. جام جم-۲۴/۱۰/۱۳۹۴

۵- سواد رسانه‌ای نوعی خدمت است؛ سانسور دولتی نیست، خبرگزاری شبستان، ۲۹/۷/۱۳۹۶

۶- يك انحراف در فهم واقعي سواد رسانه‌اي، شارا- کد خبر:۳۴۵۷۱ – سه شنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۷  

بخش دوم: ارتباطات ریسک

۷-«ارتباطات ریسک» از زبان حسن بشیر. همشهری آنلاین -چهارشنبه ۱ بهمن ماه ۱۳۹۳

۸-ارتباطات ریسک؛ مدیریت معنا و رفتار ارتباطی. هشتمین دوره این کنفرانس در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۳۹۴

۹-مفاهیم: ارتباطات ریسک چیست؟ همشهری آنلاین، تاریخ : جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

بخش سوم: ارتباطات سیاسی

۱۰-کشف بسیاری از ناگفته‌ها از میان گفتمان رسانه‌های جهان. پانا-چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۳۹۱

۱۱-تفاوت های اساسي ميان مناظره هاي سال ۹۲ و ۸۸- ۴/۷/۱۳۹۳

۱۲-دیپلماسی تلفیقی رسانه‌ای آمریکا به قلم حسن بشیر. همشهری آنلاین، جمعه ۵ تیرماه ۱۳۹۴

۱۳-تاکتیکهای ایجاد شایعه و مقابله با آن. ماهنامه صبح صادق- دوشنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۴)

۱۴-انتخابات و افکار عمومی :تلاش دشمن برای مدیریت افکار عمومی مردم ایران و راهکار مقابله با آن. پایگاه بصیرت-۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۴ 

۱۵-چهار گام دستیابی به دیپلماسی رسانه‌ای فعال در گفت‌وگوی همشهری آنلاین با بشیر. سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵

۱۶-بشیر: نقادی مستمر، مهمترین گفتمان انتخاباتی در رسانه‌های نوین است. شفقنا- ۲۵/۲/۱۳۹۶   

۱۷-راه میانبر برای شناخت نامزدها. روزنامه ایران-پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶  

۱۸-دکتر حسن بشیر مطرح کرد: گفتمان‌های انتخاباتی نامزدها در مناظرات/ تعدادی از نامزدها در چرخه گفتمان‌سازی از اخلاق خارج شدند. پایگاه خبری دانشگاه عامه طیاطبایی. یکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶

۱۹-تبلیغات سیاسی به دنبال گفتمان‌سازی و اقناع مخاطب

۲۰-مصاحبه بشیر درباره کتاب دیپلماسی گفتمانی

بخش چهارم: رسانه ها و رویکردهای دینی

۲۱-رسانه های دینی و رسانه های غیر دینی. پانا-۱۹/۱۱/۱۳۹۱

۲۲-رسانه و فرهنگ وقف. ماهنامه احسان ماندگار- ۱۴/۹/۱۳۹۲

۲۳-تاکید اسلام بر حفظ حریم خصوصی افراد در انتشار اخبار. خبرگزاری فارس- دوشنبه ۵ خرداد ماه ۱۳۹۳  

۲۴-بشیر: «خبر» از دیدگاه قرآن کریم دارای «شفافیت واقعی»‌ است. خبرگزاري ايکنا- یکشنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۳

۲۵-نقش رسانه ها در نهادینه کردن حجاب. پیک آدینه- ۲/۷/۱۳۹۶

۲۶-‌حسن بشیر در گفت‌وگو با فارس: تبلیغات دینی، اسیر رسانه‌ها شده است/ باید رو در رو سراغ مردم رفت. خبرگزاری فارس، ۲۳/۳/۱۳۹۶

بخش پنجم: رسانه ها، سبک زندگی و اخلاق عمومی

۲۷-ماهواره ها و پروژه جهانی شدن در گفتگو با دکتر حسن بشیر.  نشریه دانشجویی/تحلیلی آرمانگرا و خبرنامه صادق-۱۴ دی ماه ۱۳۹۲

۲۸-هرزه نگاری در فضای مجازی. جام جم سیما-۲۴/۱۰/۱۳۹۴

۲۹-گفت‌وگوی همشهری‌آنلاین با دکتر بشیر درباره سبک زندگی در تداخل دو فضایی. شنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۴

۳۰-چرا برخی کاربران ایرانی به صفحات شخصی چهره‌های مشهور حمله می‌کنند؟ روزنامه قدس- ۳۰/۱/۱۳۹۵

۳۱-حسن بشیر: ساماندهی فضای مجازی با برخورد سلبی امکانپذیر نیست. خبرگزاری جمهوری اسلامی- ۱۵/۱۰/۱۳۹۵

۳۲-رسانه ها در هویت سازی، ایجاد نقش های نمادین و ارائه سبک زندگی تاثیرات فراوانی پیدا کرده اند. مجله الکترونیکی شبکه معالم، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اردیبهشت ۱۳۹۶

بخش ششم: رسانه، فرهنگ، توسعه

۳۳-تلویزیون و تنوع فرهنگی. نشریه رسانه انقلاب- تیرماه-۱۳۹۲

۳۴-ارتباطات توسعه- نشریه گفتمان الگو- ۲ اسفند ۱۳۹۲

۳۵-رادیو و فضای مجازی در گفت‌و‌گو با حسن بشیر؛ «رادیو» هیچ گاه حذف نخواهد شد. روزنامه ایران- چهارشنبه- ۱۰/۱۰/۱۳۹۳

۳۶-گزارشی درباره فقر آثار پژوهشی در حوزه ارتباطات؛ نبود بودجه پژوهشی و بی‌توجهی استادان، آسیب اصلی کتاب‌های رسانه. مدیریت ارتباطات (ما) آن‌لاین- ۱۸/۱۰/۱۳۹۳

۳۷-ضرورت تحول اساسی در نگاه رسانه به علوم انسانی. همشهری آنلاین- شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۳

۳۸-عصر روزنامه‌های کوچک و ساندویچی فرا رسیده است. روزنامه صبح نو- یکشنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۵

۳۹-رسانه و مرجعیت خبری. جام جم-۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

۴۰-نشانه‌های بلوغ ژورنالیسم در جامعه خبری ایران. روزنامه ایران- يکشنبه ۱۸ تيرماه  ۱۳۹۶

۴۱-تحلیلی ارتباطی بر سلفی با موگرینی/ رسانه همان فرهنگ است. خبرگزاری مهر، جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

۴۲-«فهم رسانه ای» در جهت تولد «مای رسانه ای» تحلیل گفتمان رسانه های جهان در قالبی دیگر. سوالات برنامه مستند همایش مدیریت رسانه

۴۳-رسانه های عمومی و توسعه فرهنگ مطالعه (مدیریت ارتباطات)

روابط عمومی: دیدگاهها و راهبردها 

بخش اول: فلسفه روابط عمومی

۱-روابط عمومی، منظومه فلسفی اجتماعی، شارا- کد خبر: ۲۹۹۰۷ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

۲- روابط عمومی قلب تپندة همدلی و همزبانی

بخش دوم: مصاحبه ها و اخبار کنفرانس های بین المللی روابط عمومی ایران

 3- دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، هدف اصلی کنفرانس، ایجاد فهم مشترک برای پذیرش ذهنی و عینی «روابط عمومی یکپارچه» است، شارا-۳/۱۰/۱۳۹۲

۴- مصاحبه دکتر حسن بشير براي دهمين کنفرانس روابط عمومي ۲۳/۱۰/۱۳۹۲

۵- پیام را ذهن مخاطب می‌سازد؛ خلاصه‌ای از سخنرانی دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی، روزنامه ایران- کد خبر: ۳۸۷۸     تاریخ: ۱۶/۱۱/۱۳۹۲

۶- سخنرانی دکتر حسن بشیر، دبير کميته علمي، در جمع بندی دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی (۱۳۹۲)

۷- دهه دوم تحول در حوزه روابط‌عمومی- همشهری آنلاین ۲۱ شهریور ۱۳۹۳

گفتگو با دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، روزنامه ایران- کد خبر: ۱۳۷۱۱، یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳

۸-گزارش برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ؛ آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی (۶ دی ماه ۱۳۹۴)

  9- سخنرانی دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی در کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، شارا – کد خبر: ۲۷۵۶۲      یکشنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۵

بخش سوم : روابط عمومی، جایگاه، و ظایف و اخلاق

۱۰-حسن بشیر: از مهم‌ترین وظایف روابط‌عمومی‌ها، ایجاد «ذهنیت مشترک اجتماعی» است، منبع: دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک، بازنشر: راه پرداخت

تاریخ: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳

۱۱- جایگاه روابط‌عمومی در عصر اینترنت؛ گفت‌وگوی روزنامه ایران با دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی یازدهمین همایش روابط‌عمومی‌های ایران،روزنامه ایران، شماره: ۵۷۷۶، شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳

۱۲-‌روابط عمومی ها با اخلاق‌مداری و تکیه بر منافع ملی در سطح مطلوب قرار می‌گیرند-همشهری آنلاین- ۵ آبان ۱۳۹۳

۱۳- نظام مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی، شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) کد خبر: ۲۰۴۵۴- شنبه، ۵ دی ۱۳۹۴

بخش چهارم: روابط عمومی، محتوا و آینده نگری

۱۴- مدیریت افکار عمومی در روابط‌عمومی الکترونیک؛ پاسخ به سوالات جناب آقاي لعلي در مورد همايش روابط عمومي ۱۳۹۳

۱۵- هفته «تعطيلي روابط عمومي» يا «بزرگداشت روابط عمومي»، پیام آنلاین- تیلدا حسینی، پنج شنبه، ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴  

۱۶- سخنران دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

دکتر بشیر: آینده نگری در تعامل روابط عمومی ها با رسانه ها: رویکردها و چالش ها

شارا- کد خبر: ۲۰۱۱۶-یکشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۴  

۱۷- هفت سوال در هفت روز هفته روابط عمومی، همشهری آنلاین، تاریخ : یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

۱۸- تولید محتوا اساس کار یک روابط عمومی است، نشریه برخط کاوشگران روابط عمومی، زمان انتشار: ۵/۱۰/۱۳۹۵

بخش پنجم: روابط عمومی و قانونمندی

۱۹- گزارش برگزاري نشست هم انديشي مديران و كارشناسان روابط عمومي/ راه اندازي مركز تخصصي روابط عمومي ايران (ماترا) – شارا- ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲

۲۰- روابط عمومی‌ها نیازمند قانون جامع، روزنامه ایران- شماره : ۵۹۳۲ -سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

۲۱- همزمان با هفته روابط عمومي مطرح شد: پیشنهاد حسن بشیر برای راه‌اندازی «سازمان نظام روابط عمومی»، همشهری آنلاین: ارتباطات، کد مطلب: ۲۹۵۷۳۵ ،چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴   

۲۲- آشنایی با قوانین روابط عمومی در ایران- همشهری آنلاین- ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

بخش ششم: رونمایی از کتاب دانشنامه روابط عمومی

۲۳-رونمایی از دانشنامه علوم ارتباطات/روابط عمومی با میزبانی بانک تجارت

سایت بانک تجارت، ۱۹ مرداد ۱۳۹۴     

۲۴-در آئین رونمایی از دانشنامه روابط عمومی مطرح شد: پیشنهاد راه‌اندازی صندوق حمایت از تحقیقات توسط بانک‌ها و بخش خصوصی، همشهری آنلاین- کد مطلب:۳۰۳۵۹۸-  سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

مقدمه

طرح دیدگاهها و راهبردها در هر زمینه ای که متکی بر یک تجربه علمی و عملی باشد، می تواند در غنی سازی حوزه مورد نظر اهمیت بسزایی داشته باشد.

ارتباطات در عصر کنونی نه تنها به یک امر حیاتی تبدیل شده است، بلکه فراتر از آن به همه زندگی تبدیل شده است. به عبارت دیگر، ارتباطات جریان زندگی انسانی را به گونه ای تعیین کرده است که گویی انسان در یک دنیای ارتباطی شناور است. این وضعیت، زندگی انسان را به یک زندگی ارتباطی تبدیل کرده است که یک سوی آن انسان و سوی دیگر آن رسانه است.

زندگی ارتباطی انسان به معنای این نیست که ارتباطات انسانی وضعیت ایده آلی پیدا کرده است یا توسعه یافته است، اتفاقا بالعکس، آنچه که اتفاق افتاده است، دوری انسان از انسان و نزدیک شدن انسان به رسانه است. این دوری، آثار مهمی را بر زندگی انسان در آینده نه چندان دور خواهد گذاشت. آینده ای که رسانه تعیین کننده جهت گیری آن خواهد بود.

در این کتاب شاهد راهبردها و دیدگاههایی در حوزه مهم ارتباطات و روابط عمومی هستیم که در سالهای اخیر به شکل مصاحبه یا یادداشت در رسانه های گروهی منتشر شده اند. تلاش شده است که این موارد به ترتیب بر اساس زمان انتشار تدوین شوند، اگر چه در برخی موارد از این قاعده عدول شده است.

ادعای نگارنده این نیست که آنچه که در این کتاب آمده است، از نوآوری برخوردار باشند، اما آنچه که آمده است می تواند منعکس کننده دیدگاههای نگارنده در این حوزه مهم علمی است.

همانگونه که تاریخ شفاهی از اهمیت زیادی در ثبت تجربیات و اندیشه ها برخوردار است، ثبت و نشر دیدگاهها در حوزه های مختلف علمی می تواند در غنی سازی علمی اهمیت بسزایی داشته باشد.

امیدوارم که این حرکت ثبت دیدگاهها در حوزه ارتباطات و روابط عمومی به یک جریان مهم تبدیل شده و در آینده شاهد ثبت و نشر دیدگاهای مختلف اندیشمندان و پژوهشگران در این زمینه باشیم.

قطعا این حرکت نیازمند تعدیل، تصحیح و طراحی نو دارد که امیدوارم علاقمندان در این زمینه همکاری لازم را معمول دارند.

دکتر حسن بشیر

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *