دفاعیه پایان نامه آقای امیررضا تمدّن با عنوان دیپلماسی رسانه ای عربستان در موضوع اسرائیل (از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹) ؛ مطالعه موردی مرکز پخش خاورمیانه (اِم. بی. سی)

دفاعیه پایان نامه آقای امیررضا تمدّن با عنوان دیپلماسی رسانه ای عربستان در موضوع اسرائیل (از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹) ؛ مطالعه موردی مرکز پخش خاورمیانه (اِم. بی. سی)

دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

پايان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

گرايش مطالعات سياست‌گذاری

عنوان:

دیپلماسی رسانه­ای عربستان در موضوع اسرائیل (از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹) ؛

مطالعه­­ موردی مرکز پخش خاورمیانه (اِم. بی. سی)

استاد راهنما: دکتر حسن بشیر

استاد مشاور: دکتر عبدالکریم خیامی

دانشجو: امیررضا تمدّن

چکیده

عربستان سعودی به­عنوان یکی از کشورهای مهم در منطقه­ی جنوب غرب آسیا و داعیه­دار أم القرایی جهان اسلام، عملکرد پر فراز و نشیبی را در عرصه­ی سیاست خارجه در سطح منطقه داشته است؛ پس از روی کار آمدن ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ و به­طور ویژه­تر با ظهور محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ در مقام ولیعهدی در عرصه­ی سیاسی در عربستان، تحولات زیادی در سیاست خارجه این کشور در قبال کشورهای منطقه ملاحظه می­شود؛ یکی از این تغییرات مهم، تغییر در حوزه­ی سیاست­های رسانه­ای این کشور در قبال سایر کشورها است و اسرائیل یکی از آنها به­شمار می­رود؛ طرح مسئله­ی معامله­­ی قرن در سال ۲۰۱۸ توسط رئیس جمهور ایالات متحده و همچنین تلاش­های عربستان برای عادی­سازی روابط با اسرائیل، بر اهمیت دیپلماسی عربستان در مورد رژیم صهیونیستی افزود. لذا پژوهش حاضر قصد دارد دیپلماسی رسانه­ای عربستان در مورد اسرائیل را پس از روی کار آمدن بن سلمان (یعنی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ میلادی) مورد بررسی و واکاوی قرار دهد؛ به­همین منظور، یکی از مهمترین مراکز رسانه­ای در عربستان که بیش از ۱۵ شبکه­ی ماهواره­ای را در اختیار خود دارد، برای پژوهش انتخاب شده است. این مرکز، «ام بی سی» یا «مرکز پخش خاورمیانه» نام دارد.

رویکرد پژوهش در نوشتار حاضر، رویکرد کیفی است؛ روش جمع­آوری داده­ها، روش اَسنادی است و روش تحلیل داده نیز تحلیل مضمون می­باشد؛ مطالعه­ی موردی نیز به­عنوان یک چتر کلی­تر در این پژوهش حاکم است؛ نمونه­گیری نیز به روش هدفمند احتمالی انجام شده است. پس از بررسی­های صورت گرفته مشخص گردید که بازنمایی انجام شده از اسرائیل در شبکه­های ام بی سی در مجموع بازنمایی مثبتی است و اسرائیل را به­عنوان دولتی مشروع، مقتدر و منطقی بازنمایی می­کند؛ البته محدودیت­ها و فشارهای زیاد افکار عمومی در منطقه از یکسو و نهاد سلفیت در عربستان از سوی دیگر، اجازه­ی اقدامات متهورانه را به دستگاه­های رسانه­ای عربستان در حوزه­ی اسرائیل نمی­دهد. به­همین جهت، راهبردهای رسانه­ای عربستان در مورد اسرائیل بسیار نرم بوده و از هرگونه اقدام جنجال برانگیز در این زمینه خودداری می­کنند.

واژگان کلیدی: دیپلماسی رسانه ای، عربستان سعودی، اسرائیل، مرکز پخش خاورمیانه، ام بی سی

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات ۶

مقدمه و بیان مسأله ۶

اهمیت و هدف پژوهش ۱۱

پیشینه­ی پژوهش ۱۴

سؤالات پژوهش ۱۸

روش انجام پژوهش ۱۸

فصل دوم: چارچوب نظری و مفهومی ۲۳

مقدمه ۲۳

تعریف مفاهیم ۲۳

الف) مفهوم ديپلماسي ۲۴

ب) رابطه­ی دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانه­ای ۲۵

ج) مفهوم دیپلماسی رسانه ای ۲۷

د) ديپلماسي رسانه‌اي و سلسله مراتب سياسي جهاني ۲۹

هـ) نظریات دیپلماسی رسانه­ای ۲۹

اول: نظریه رویدادهای رسانه­ای ۲۹

دوم) نظریه تأثیر سی ان ان ۳۱

و)حوزه کارکردی در دیپلماسی رسانه­ای ۳۲

ز) رابطه متقابل رسانه و سیاست ۳۴

اول – تأثیر رسانه در سیاست ۳۴

دوم – تأثیر سیاست بر رسانه ها ۳۶

نظریات تأثیر رسانه­ای ۳۸

رسانه و افکار عمومی ۵۰

جمع بندی ۵۱

فصل سوم:آرایش رسانه­ای عربستان در قبال تحولات سیاسی با تاکید بر ام بی سی ۵۴

مقدمه ۵۴

الف) دیپلماسی عربستان سعودی قبل از تحولات اخیر در مورد اسرائیل ۵۴

ب) تحول دیپلماسی رسانه ای عربستان در مورد اسرائیل؛ چرا و چگونه؟ ۵۶

ج) ۱- : معرفي شبكه هاي وابسته به ام بي سي ۶۱

جایگاه شبکه­های ام بی سی در میان رسانه­های جهان عرب ۶۴

د) برنامه­های مرتبط با اسرائیل در شبکه­های ام بی سی ۶۹

جمع بندی و نتیجه گیری ۷۲

فصل چهارم: بحث و تحلیل مضامین پژوهش ۷۴

مقدمه ۷۴

گام اول تحلیل مضمون ۷۴

گام دوم تحلیل مضمون ۹۷

گام سوم تحلیل مضمون ۹۹

تحلیل و تفسیر یافته های پژوهش (مؤلفه­های دیپلماسی رسانهای عربستان در مورد اسرائیل) ۱۰۰

الف) اقتدار و توانمندی امنیتی و نظامی اسرائیل ۱۰۰

ب) عقلانیت رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات دفاعی ۱۰۲

ج) وجود ارتباط نزدیک و تنگاتنگ میان رژیم صهیونیستی و محور قطری – اخوانی ۱۰۴

د) گروه حماس، عامل مصیبت و سختی های مردم فلسطین ۱۰۸

هـ) معامله­ی قرن، تنها راه نجات آینده­ی فلسطین ۱۰۹

و) ماهیت تجاری و تعاملی معامله­ی قرن و ضرورت برخورد منطقی با آن ۱۱۱

جمع بندی و نتیجه گیری ۱۱۵

فصل پنجم: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری ۱۱۹

منابع و مآخذ ۱۲۸

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *