کتاب تحلیل گفتمان رسانه های جهان (کتاب دوم)

کتاب تحلیل گفتمان رسانه های جهان (کتاب دوم)

تحلیل گفتمان

رسانه های جهان

(کتاب دوم)

دکتر حسن بشیر

فهرست مطالب

مقدمه

بخش اول: بیداری اسلامی و رسانه های جهان

تحلیل اول: جنگ نرم رسانه اي و رويکردهاي ديپلماسي جریان تقابلي و ضد جريان: مطالعه بيداري اسلامي معاصر

تحلیل دوم: بازنمایی بیداری اسلامی در بحرین تحلیل گفتمان روزنامه های «اخبار الخلیج»، «الشرق الاوسط» و «نیویورک تایمز»از تاریخ «فوریه ۲۰۱۱ الی فوریه ۲۰۱۲»

تحلیل سوم: دیپلماسی رسانه­ای کشورهای جهان درباره بیداری اسلامی لیبی و مداخله نظامی غرب: تحلیل گفتمان نشریات خارجی (از ۶ مارس ۲۰۱۱ تا ‌ ۱۰ می ۲۰۱۱)

تحلیل چهارم: تحليل گفتمان گزارش­هاى شبكه­هاى تلويزيونى الجزيره، العربيه، بي بي سي عربى و العالم درباره انقلاب مصر (۲۴/۶/۲۰۱۲ – ۲۵/۱/۲۰۱۱)

بخش دوم: انتخابات ایران و رسانه های جهان

تحلیل پنجم: تحلیل گفتمان بیانات مقام معظم رهبری دربارة انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اسلامی ایران (۲۴ خرداد۱۳۹۲)

تحلیل ششم: تحليل گفتمان فيلم هاي تبليغاتي نامزدهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران (۱۳۸۸)

تحلیل هفتم: تحلیل گفتمان مناظره‌های انتخاباتی دو رقیب اصلی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تحلیل هشتم: مطالعه تطبيقي اخبار خبرگزاريهاي سي ان ان و راديو اروپاي آزاد در مورد حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸

تحلیل نهم: تحلیل گفتمان نوشتارهای روزانه تارنماي فارسی وزارت امور خارجه اسرائیل درباره دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران

تحلیل دهم: دیپلماسی گفتمانی انتخابات در رسانه های جهان (مطالعه انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی)

بخش سوم: توافق هسته ای در رسانه های جهان

تحلیل یازدهم: توافق هسته ای، گفتمان آمریکا و دیپلماسی بازدارندگی: تحلیل گفتمان رئیس جمهوری آمریکا

تحلیل دوازدهم: پرونده هسته اي ايران و اعتمادسازي آمريکا:‌ تحليل صفحه سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در فيس بوک

مقدمه

روش تحلیل گفتمان روشی است که به شدت در جهان و از جمله ایران مورد توجه جدی قرار گرفته است. نگارنده تلاش کرده است که با انجام پژوهشهای مختلف و  نگارش مقالات علمی-پژوهشی و تخصصی گوناگون و نیز راهنمایی یا مشاوره پایان نامه های کارشناسی و رساله های دکتری، همچنین در کتاب هایی که بعضاً حاصل جمع آوری مقالات مختلف است، این روش را به شکل عینی تر معرفی نماید.

در سالهای قبل کتابهای اول و دوم و سوم «رسانه های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان» از (مجموعه تحلیل گفتمان رسانه های جهان) منتشر گردیدند که علاوه بر معرفی اجمالی روش تحلیل گفتمان در آنها تلاش شد که روش اینجانب در تحلیل گفتمان که به نام «روش عملیاتی تحلیل گفتمان» (پدام) (Practical Discourse Analysis Method) (PDAM) می باشد، به شکل نسبتا تفصیلی معرفی گردد. 

سه کتاب فوق الذکر حاصل مجموعه مقالاتی است که در ماهنامه وزین «مدیریت ارتباطات» به مدت سه سال بطور مستمر منتشر می شدند. مقالات هر سال در یک کتاب جمع آوری شده بودند و توسط انتشارات «سیمای شرق» منتشر گردیدند.

در یک مجموعه دیگری با عنوان «تحلیل گفتمان رسانه های جهان» مقالات منتشر شده در فصلنامه های علمی-پژوهشی و تخصصی و نیز مقالات مستخرج از پایان نامه هایی که از این روش استفاده کرده اند با همین عنوان و با درج زیر عنوان «کتاب اول» در سال ۱۳۹۴ توسط انتشارات مشق شب منتشر گردید.

یکی از دلایل این اقدام، فرایند سازی پیشرفت پیاده سازی روش پیشنهادی نگارنده یعنی «پدام» در پژوهشهای علمی است. این فرایند برای نشان دادن چگونگی اجرای این روش اهمیت بسزایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

نگارش مقالات مختلف مشترک، گسترش استفاده از روش مزبور در پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در سطح کشور توسط دانشجویان و استادان محترم حکایت از این دارد که این روش از روایی و اعتبار قابل توجهی برخوردار می باشد.

مراحل روش پدام بخوبی روشن بوده و اجرای آن به شکل فرایندی صورت می گیرد. معنا در این فرایند شکل منطقی می گیرد و عقلانیت معنایی بر آن سایه افکنده است. این مسائل، روش مزبور را به یک روش مفید، علمی و آسان برای تحلیل گفتمان تبدیل کرده که اطمینان دارم در آینده گسترش بیشتری میان دانشگاهیان و محققان خواهد داشت.

کتاب پنجم در این زمینه که در مجموعه جدید «تحلیل گفتمان رسانه های جهان» به عنوان «کتاب دوم» منتشر می شود، شامل ۱۲ مقاله در سه بخش است که عنوان های هر بخش و مقاله های مزبور به شرح ذیل می باشد.

بخش اول: بیداری اسلامی و رسانه های جهان

تحلیل اول: جنگ نرم رسانه اي و رويکردهاي ديپلماسي جریان تقابلي و ضد جريان: مطالعه بيداري اسلامي معاصر

تحلیل دوم: بازنمایی بیداری اسلامی در بحرین؛ تحلیل گفتمان روزنامه های «اخبار الخلیج»، «الشرق الاوسط» و «نیویورک تایمز»از تاریخ «فوریه ۲۰۱۱ الی فوریه ۲۰۱۲»

تحلیل سوم: دیپلماسی رسانه­ای کشورهای جهان درباره بیداری اسلامی لیبی و مداخله نظامی غرب: تحلیل گفتمان نشریات خارجی (از ۶ مارس ۲۰۱۱ تا ‌ ۱۰ می ۲۰۱۱)

تحلیل چهارم: تحليل گفتمان گزارش­هاى شبكه­هاى تلويزيونى الجزيره، العربيه، بي بي سي عربى و العالم درباره انقلاب مصر (۲۴/۶/۲۰۱۲ – ۲۵/۱/۲۰۱۱)

بخش دوم: انتخابات ایران و رسانه های جهان

تحلیل پنجم: تحلیل گفتمان بیانات مقام معظم رهبری دربارة انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اسلامی ایران (۲۴ خرداد۱۳۹۲)

تحلیل ششم: تحليل گفتمان فيلم هاي تبليغاتي نامزدهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران (۱۳۸۸)

تحلیل هفتم: تحلیل گفتمان مناظره‌های انتخاباتی دو رقیب اصلی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تحلیل هشتم: مطالعه تطبيقي اخبار خبرگزاريهاي سي ان ان و راديو اروپاي آزاد در مورد حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸

تحلیل نهم: تحلیل گفتمان نوشتارهای روزانه تارنماي فارسی وزارت امور خارجه اسرائیل درباره دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران

تحلیل دهم: دیپلماسی گفتمانی انتخابات در رسانه های جهان (مطالعه انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی)

بخش سوم: توافق هسته ای در رسانه های جهان

تحلیل یازدهم: توافق هسته ای، گفتمان آمریکا و دیپلماسی بازدارندگی: تحلیل گفتمان رئیس جمهوری آمریکا

تحلیل دوازدهم: پرونده هسته اي ايران و اعتمادسازي آمريکا:‌ تحليل صفحه سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در فيس بوک

همانگونه که دیده می شود بخش اول مربوط به بیداری اسلامی در رسانه های جهان است که چگونه این جریان بازنمایی شده است.

در بخش دوم، مباحث مربوط به انتخابات ایران در رسانه های مختلف داخلی و خارجی بررسی شده است.

در بخش سوم، پرونده هسته ای ایران در رسانه های مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته شده است.

آنچه که در کتاب پنجم مربوط به معرفی روش عملیاتی تحلیل گفتمان (پدام) شاهد آن هستیم، گوناگونی تحقیقات و تحلیل هایی است که با این روش انجام گرفته اند.

امیدوارم که همچون کتاب های سه گانه قبلی، و کتاب چهارم تحلیل گفتمان رسانه های جهان، این کتاب نیز مورد استقبال استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان به مباحث بین المللی و گفتمانی قرار گیرد.

انتشار این کتاب نیز همانند کتاب چهارم، مدیون حمایت دوست فرهیخته و دانش دوست جناب آقای مهندس ناصر رزاق منش، مدیر کل محترم روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است. ایشان تا کنون بطور مداوم نشان داده اند که به مباحث علمی ارتباطات، روابط عمومی و رسانه ای نه تنها علاقمند هستند، بلکه تلاش می کنند که به صورت عملی و فعالانه این حوزه ها را مورد حمایت و مساعدت جدی قرار دهند.

همچنین از جناب آقای رضا هوشمند، مدیر عامل محترم انتشارات مشق شب که با تلاش و جدیت قابل ستایشی در جهت انتشار این کتاب اقدامات لازم را انجام داده اند، سپاسگزاری می کنم.

همچون گذشته از تمام استادان و پژوهشگران تقاضا دارم که با مشورت ها، راهنمایی ها و نقدهای خود آنچه که در این زمینه از روش و تحلیل ارائه شده است، غنی تر و پربارتر نمایند.

دکتر حسن بشیر

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *