نام درس : آشنایی با تفکر انتقادی و سواد رسانه ای

نام درس : آشنایی با تفکر انتقادی و سواد رسانه ای

لذت تدریس

نام درس به فارسی:

آشنایی با تفکر انتقادی و سواد رسانه ای

نام درس به انگلیسی:

Critical Thinking and Media Literacy

مقطع: کارشناسی

تعداد واحد: ۲

تعداد ساعت: ۳۲ ساعت

نوع درس: پایه نظری

پیش نیاز:

هم نیاز:

آموزش تکمیلی عملی (سمینار): سمینار

اهداف درس:
  1. آشنا شدن دانشجویان با تفکر انتقادی
  2. آشنا شدن دانشجویان با سواد رسانه ای
  3. آشنا شدن دانشجویان با تحلیل رسانه ای
شرح درس:

این درس به شکل سمیناری با حضوری استادان مختلف که در موضوع تفکر و سواد رسانه ای به نام هستند برگزار خواهد شد. در این درس تلاش خواهد شد که دانشجویان توانایی بیشتری در تفکر انتقادی و سواد رسانه ای پیدا کنند تا بتوانند محتواهای مختلف رسانه ای مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.

سر فصل درس:
  1. چیستی و شناخت تفکر انتقادی و سواد رسانه ای: دکتر حسن بشیر
  2. معناشناسی، نظریه ها و اهداف سواد رسانه ای: دکتر حسن بشیر
  3. مبانی و مفاهیم سواد رسانه ای: دکتر محمدصادق افراسیابی
  4. سواد رسانه ای و تفکر انتقادی: دکتر محمدمهدی فتوره چی
  5. روانشناسی ارتباطات و اقناع افکار عمومی: دکتر محمدمهدی فتوره چی
  6. سواد رسانه ای، مهارت های تکنیکی، فهم انتقادی و ارتباطی: دکتر سیدبشیر حسینی
  7. مطالعه کتاب سواد رسانه ای و تفکر انتقادی کلاس دهم: دکتر سیدبشیرحسینی
  8. سیاستگذاری آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی: آقای کرمی نامیوندی
  9. سواد رسانه ای؛ راهکارهای مقابله با سلطه رسانه ای غرب: دکتر محسن بنی هاشمی
  10. سواد رسانه ای و فنون پاسخگویی به شبهات: دکتر اسماعیلی
  11. جنگ نرم و تکنیک های آن: دکتر معصومه نصیری
  12. سواد رسانه ای، تهدیدات رسانه ای: دکتر معصومه نصیری
  13.  رسانه و سبک زندگی: دکتر لیلا وصالی
  14. سواد بازی: آقای متین حیدری
  15. مبانی و کاربرد سواد بصری: دکتر زهرا محمودی
  16. حریم خصوصی و حقوق مخاطبان: مهندس علی محمد رجبی
روش ارزشیابی:

ارزشیابی مستمر

میان ترم

آزمون نهایی

تحقیق یا پروژه

منابع اصلی:
  1. نظریه سواد رسانه ای/دبلیو جیمز پاتر/ناصر اسدی؛محمد سلطانی فر؛شهناز هاشمی
  2. سواد رسانه ای و آگاهی های نشانه شناختی/الیوت گینز/علیرضا باستانی؛محمد سلطانی فر / نشر دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها /  ۱۳۹۵
  3.  مبانی سواد رسانه ای/جیمز پاتر/دکتر صدیقه ببران

منابع فرعی:

  1.  مقالات منتخب همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی- جلد ۱ و ۲ / سید مرتضی موسویان؛ محمد صادق افراسیابی / نشر پشتیبان / ۱۳۹۶
  2. کتاب تفکر وسواد رسانه ای دوره دوم متوسطه/آموزش و پرورش
  3. هشتگ(نهضت سواد رسانه ای)/دکتر سید بشیر حسینی و حسین حق پناه/نشر رواق اندیشه
  4. سواد رسانه ای /سید امیر محمد رعدی/نشر ساکو
  5. سواد رسانه ای/حسن گل احمدی
  6. مفاهیم و کلیات سواد رسانه ی/اسماعیل رمضانی
  7. سواد رسانه ای/محمد هادی نیا, کمال الدین نیک رفتارخیابانی, حامد پاشازاده/نشرسوار آفتاب
  8. سواد رسانه ای/زهرا یار احمدی/نشر اندیشه نوآوران
  9. الف بای سواد رسانه ای(خلاصه کتب)/حسین سینجلی/نشر رواق اندیشه ۱۳۹۴
  10. سواد رسانه ای درآمدی بر شیوه یادگیری و سنجش/علی طلوعی
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *